Úvod
Předpisy pro služební tělesnou výchovu vycházely pod různými názvy pravidelně po celou dobu existence samostatného československého státu vždy, když bylo třeba reagovat na společenské změny nebo nové poznatky z tělesné výchovy a sportu. Tím prvním byl předpis Vo-1a, Tělesná výchova vojska československého z roku 1920. Chronologicky následovaly předpisy z let 1931, 1935, 1950, 1961, 1969, a tím posledním byl výše zmíněný předpis z roku 1989, z něhož v současné době neplatilo prakticky už téměř nic.
Prezentace normativního výnosu a jeho pozitiva
Nový normativní výnos pro služební tělesnou výchovu odráží stávající legislativu. Při jeho tvorbě musely být vzaty do úvahy mimo jiné zákony č. 221/1999 Sb., o vojácích z povolání a č. 198/2009 Sb., o rovném zacházení a o právních prostředcích ochrany před diskriminací a o změně některých zákonů (antidiskriminační zákon). Normativní výnos stanovuje systém organizace, realizace, hodnocení a zabezpečení služební tělesné výchovy v rezortu MO a obsahuje systém kontroly a hodnocení tělesné přípravy, normy a testy tělesné výkonnosti. Nabytím jeho účinnosti pozbyly platnost:
- odborný prováděcí předpis Tělesná příprava v Československé lidové armádě (neutajovaný, evid. zn. Těl-1-1) vydaný v roce 1989,
- rozkaz ministra obrany České republiky č. 14/1999 Věstníku – Výcvik vojáků a žáků vojenských škol ve speciální tělesné přípravě,
- nařízení náčelníka Generálního štábu Armády České republiky náměstka ministra obrany č. 5/1993 – Směrnice pro organizaci a řízení služební tělesné výchovy v Armádě české republiky,
- nařízení náčelníka Generálního štábu Armády České republiky č. 10/2000 Věstníku, kterým se mění a doplňuje NNGŠ č. 5/1993.
Ve srovnání s posledním předpisem má zejména tyto výhody:
- poprvé se legalizuje systém služební tělesné výchovy (viz schéma) se všemi jeho součástmi a jeho flexibilita, která se nejednou osvědčila v transformaci AČR a různých změnách koncepcí jiných oblastí vojenských činností,
- legalizuje se rizikový výcvik v oblastech speciální tělesné přípravy,
- podařilo se udržet výběrovou tělesnou výchovu a zachovat i její chápání jako druh služební činnosti, což ne všichni velitelé akceptují,
- je řešena služební tělesná výchova ve směnných a nepřetržitých provozech a v řídících strukturách a v zahraničních misích,
- v oblasti kontroly se výročnímu přezkoušení vrací role, která se i díky některým tělovýchovným odborníkům silně zkreslila a která má od začátku funkci jen v ověřování schopnosti vojáka ke službě po tělesné stránce, nikoliv jeho připravenosti pro výkon zastávaného systemizovaného místa, k tomu účelu se zavádí povinné profesní přezkoušení bez ohledu na věk a pohlaví,
- systém služební tělesné výchovy včetně jeho kontroly reaguje na současné podmínky AČR, plnění úkolů v zahraničních operacích a misích, zkušenosti moderních zahraničních armád a odpovídá působnosti AČR, která víc než k obraně území České republiky bude využívána k ochraně aliančního území a jejích zájmů.
Služební tělesná výchova (řídí náčelník tělovýchovy Ministerstva obrany):
- základní tělesná příprava
- výcvik podle programů přípravy
- ukázková a metodická zaměstnání
- kurzy a výcviková soustředění
- komplexní zaměstnání
- kontrolní činnost
- řízené výzkumné programy
- tělesná příprava
- speciální tělesná příprava
- výběrová tělesná výchova
- armádní sportovní hry a přebory
- dlouhodobé soutěže
- krátkodobé soutěže
- sportovní dny velitelů
- preventivní rehabilitace s tělovýchovným programem
- jednorázové mimorezortní akce
- jednorázové zahraniční akce
- tělovýchovné aktivity v rámci prevence sociálně nežádoucích jevů
Kontrola tělesné přípravy – testování tělesné výkonnosti
Testování tělesné výkonnosti je přirozenou součástí každého tréninku a výcviku, protože jeho výsledky pomáhají předvídat budoucí výkonnost, indikovat slabiny, měřit zlepšování, umožňují hodnocení úspěšnosti tréninkového programu a hlavně motivují k dalšímu tréninku a výcviku. S tímto vědomím se snažily armádní tělovýchovné orgány bezprostředně po změně politických poměrů v zemi po roce 1989 řešit nespokojenost s úrovní tělesné zdatnosti a výkonnosti vojáků. Výsledkem bylo zavedení povinného výročního přezkoušení (NNGŠ č. 16/1991).
Po rozdělení státu nahradila toto nařízení Směrnice 1. NMO pro organizaci a řízení tělesné výchovy v AČR, vydané jako příloha v NNGŠ č. 5/1993. Zodpovědně a kvalitně připravené normy [1] byly díky špatně nastavenému způsobu celkového hodnocení obcházeny (nejčastěji se jednalo o vyhýbání se testu vytrvalostních schopností). Nápravu nepřineslo ani NNGŠ AČR z 6. ledna 2000, kterým se změnilo a doplnilo NNGŠ č. 5/1993. Nejenže se touto změnou [2] zvýšily administrativní nároky, ale paradoxně proti požadavkům armády se slevilo z nároků na vytrvalostní schopnosti.
V novém normativním výnosu stanovené požadavky na testování tělesné výkonnosti mají za úkol současnou situaci napravit. Vedly k tomu zejména tyto důvody:
- Zlehčení norem výročního přezkoušení v roce 2000 se promítlo do výsledného hodnocení – z porovnání výsledků z let 1999 a 2000 vyplynulo, že došlo k výraznému zlepšení hodnocení a odklonu rozložení jednotlivých hodnocení od Gaussovy křivky znázorňující normální rozložení pravděpodobnosti. Tato situace se prakticky v průběhu deseti let nezměnila, což potvrzuje hodnocení výročního přezkoušení z roku 2010, kdy 8669 vojáků dosáhlo výtečného hodnocení, 5181 dobrého hodnocení, 4597 vyhovujícího hodnocení a jen 640 vojáků bylo nevyhovujících.
- Došlo k výrazné preferenci tréninku silových schopností na úkor vytrvalostních, což bylo umožněno systémem bodového hodnocení s možností vysokého zisku bodů v jedné ze dvou disciplín ve prospěch celkového hodnocení,.
- Snížení požadavků na výkonnost v oblasti vytrvalostních schopností bylo kontraproduktivní – v porovnání s hodnocením aerobní zdatnosti podle Bunce [3]normy nepodporovaly rozvoj aerobní zdatnosti.
- V praxi docházelo k situacím, kdy voják s vysokým skórem bodů (s výtečným hodnocením) z výročního přezkoušení neuspěl při tematické nebo komplexní kontrole, v níž byl testován ve zrychleném přesunu.
- Nové normy korespondují s testováním v armádách NATO, [4] v porovnání s předpisem z roku 1989 jsou normy v Cooperově testu (běh na 12 minut) dokonce lehčí.
Normativní výnos Služební tělesná výchova v rezortu Ministerstva obranydělí testy na základní a rozšiřující a stanovuje povinnost pro vedoucího organizačního celku v rámci jeho působnosti každoročně organizovat kontrolu tělesné přípravy formou:
- výročního přezkoušení podřízených vojáků,
- profesního přezkoušení,
- kontrolních cvičení podle programu výcviku, osnovy výuky nebo učebních plánů.
Zásady pro provádění výročního přezkoušení se prakticky nemění. Jak jsou nově stanoveny normy muže a ženy v jednotlivých věkových kategoriích a jak je stanovováno výsledné hodnocení ukazují tabulky 1, 2 a 3 (pozn. H-hodnocení známkou, 1-výtečně, 2-dobře, 3-vyhovující, 4-nevyhovující, MJ-měřící jednotka, SSC-souborné silové cvičení, VK-věková kategorie).
Tab. 1: Normy a hodnocení kontrolních testů výročního přezkoušení vojáků
Test |
SSC (L-S/klik-vzpor) |
Shyb na hrazdě |
Běh na 12 minut |
Plavání na 300 m |
||||||||
H |
1 |
2 |
3 |
1 |
2 |
3 |
1 |
2 |
3 |
1 |
2 |
3 |
VK\MJ |
počet |
počet |
metry |
minuty |
||||||||
I |
52/32 |
46/28 |
42/22 |
12 |
10 |
8 |
3000 |
2800 |
2600 |
4:20 |
5:20 |
6:00 |
II |
51/30 |
45/27 |
39/22 |
11 |
9 |
7 |
2950 |
2700 |
2500 |
4:30 |
5:30 |
6:20 |
III |
44/27 |
40/24 |
34/19 |
10 |
8 |
6 |
2850 |
2600 |
2400 |
4:40 |
5:50 |
6:40 |
IV |
41/25 |
39/22 |
32/16 |
9 |
7 |
5 |
2750 |
2500 |
2200 |
4:55 |
6:10 |
7:20 |
V |
38/23 |
34/19 |
29/13 |
8 |
6 |
4 |
2650 |
2300 |
2000 |
5:10 |
6:30 |
7:50 |
VI |
2400 |
2100 |
1800 |
5:20 |
6:50 |
9:00 |
Tab. 2: Normy a hodnocení kontrolních testů výročního přezkoušení vojákyň
Test |
Leh-sed |
Výdrž ve shybu nadhmatem |
Běh na 12 minut |
Plavání na 300 m |
||||||||
H |
1 |
2 |
3 |
1 |
2 |
3 |
1 |
2 |
3 |
1 |
2 |
3 |
VK\MJ |
počet |
minuty |
metry |
minuty |
||||||||
I |
45 |
40 |
35 |
0:50 |
0:30 |
0:10 |
2550 |
2300 |
2100 |
4:50 |
5:50 |
6:20 |
II |
40 |
33 |
28 |
0:46 |
0:28 |
0:10 |
2400 |
2200 |
2000 |
5:10 |
6:10 |
6:40 |
III |
35 |
30 |
26 |
0:34 |
0:22 |
0:08 |
2300 |
2100 |
1900 |
5:20 |
6:50 |
7:20 |
IV |
30 |
25 |
23 |
0:20 |
0:14 |
0:07 |
2200 |
2000 |
1800 |
5:40 |
7:20 |
8:00 |
V |
25 |
22 |
20 |
0:18 |
0:10 |
0:05 |
2100 |
1900 |
1600 |
6:10 |
7:20 |
8:50 |
VI |
1900 |
1800 |
1500 |
6:35 |
8:10 |
9:40 |
Tab. 3: Celkové hodnocení jednotlivců z výročního přezkoušení (varianty)
Hodnocení ze silového testu |
1 |
1 |
2 |
2 |
1 |
3 |
2 |
3 |
3 |
1 |
4 |
2 |
4 |
3 |
4 |
4 |
Hodnocení z vytrvalostního testu |
1 |
2 |
1 |
2 |
3 |
1 |
3 |
2 |
3 |
4 |
1 |
4 |
2 |
4 |
3 |
4 |
Celkové hodnocení |
1 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
3 |
3 |
3 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
Poznámka: SSC se hodnotí podle testu, ve kterém dosáhl voják horší výsledek, celkové hodnocení jednotlivce zařazeného do VI. věkové kategorie se hodnotí podle známky z vytrvalostního testu-běh na 12 minut nebo plavání na 300 m.
Profesní přezkoušení je přezkoušení pohybových schopností a zvláštních dovedností jednotlivců a složek organizačního celku na základě testů a výkonnostních limitů, které se liší podle typu organizačního celku, odbornosti a systemizovaného místa, bez ohledu na věk a pohlaví vojáků. Lze ho provádět v rámci tematických kontrol nebo kontrolních cvičení v souladu s programy výcviku, osnovami výuky nebo učebními plány. Při profesním přezkoušení se zjišťuje:
- úroveň pohybových schopností jednotlivců ve vytrvalosti, rychlosti, obratnosti a síle pomocí základních kontrolních testů (tab. 4),
- rozsah a úroveň zvláštních dovedností a návyků z výcviku jednotlivců, skupin a složek organizačního celku daného druhu vojska (používá se známé dělení organizačních celků do výkonnostních skupin A, B a C podle požadavků na stupeň jejich vycvičenosti) z tematiky speciální tělesné přípravy pomocí rozšiřujících kontrolních testů (tab. 5).
Tab. 4: Normy pro hodnocení tělesné přípravy – základní testy
Název testu (jednotka měření) |
Složky organizačních celků typu A |
Složky organizačních celků typu B |
Složky organizačních celků typu C |
||||||
1 |
2 |
3 |
1 |
2 |
3 |
1 |
2 |
3 |
|
Leh – sed (počet cviků) |
55 |
52 |
48 |
50 |
45 |
40 |
45 |
40 |
38 |
Klik – vzpor (počet cviků) |
35 |
32 |
28 |
30 |
28 |
25 |
25 |
22 |
20 |
Shyb na hrazdě (počet cviků) |
12 |
10 |
8 |
9 |
7 |
5 |
5 |
4 |
3 |
Výdrž ve shybu nadhmatem (minuta) |
1:00 |
0:50 |
0:40 |
0:50 |
0:40 |
0:30 |
0:40 |
0:30 |
0:20 |
Šplh 4 m po laně bez přírazu (sekunda) |
10 |
12 |
14 |
15 |
17 |
19 |
20 |
24 |
26 |
Výmyk na doskočné hrazdě (počet cviků) |
7 |
5 |
3 |
4 |
3 |
2 |
3 |
2 |
1 |
Člunkový běh 4krát 10 m (sekunda) |
10 |
14 |
18 |
16 |
18 |
20 |
20 |
24 |
26 |
Člunkový běh 10krát 10 m (sekunda) |
25,8 |
26,0 |
27,0 |
26,8 |
28,0 |
30,0 |
27,8 |
30,0 |
32,0 |
Hod granátem (metr) |
56 |
52 |
47 |
50 |
48 |
45 |
45 |
40 |
35 |
Hod kriketovým míčkem (metr) |
70 |
65 |
58 |
65 |
60 |
55 |
55 |
50 |
45 |
Skokansko akrobatické cvičení - SAC (sekunda) |
18 |
20 |
22 |
22 |
24 |
26 |
26 |
28 |
30 |
Běh na 100 m (sekunda ) |
13,0 |
13,5 |
14,0 |
13,5 |
14,0 |
15,0 |
14,5 |
15,5 |
16,5 |
Plavání na 100 m (minuta) |
1:40 |
1:55 |
2:10 |
1:50 |
2:05 |
2:15 |
1:55 |
2:10 |
2:20 |
ROC |
Podle třídních zkoušek |
Podle třídních zkoušek |
Podle třídních zkoušek |
||||||
Opakované toče na točnici HUP - 1M |
Podle třídních zkoušek |
Podle třídních zkoušek |
Podle třídních zkoušek |
||||||
Překonání PD (minuta) |
1:10 |
1:20 |
1:30 |
1:20 |
1:40 |
1:50 |
1:45 |
1:50 |
2:00 |
Běh na 1000 m (minuta) |
3:10 |
3:20 |
3:30 |
3:30 |
3:50 |
4:10 |
3:40 |
4:00 |
4:20 |
Běh na 2000 m (minuta) |
7:10 |
7:30 |
7:50 |
7:40 |
8:00 |
8:20 |
7:50 |
8:20 |
8:30 |
Běh na 12 min (metr) |
3 100 |
2 900 |
2 700 |
2 800 |
2 600 |
2 400 |
2 600 |
2 400 |
2 200 |
Plavání na 300 m (minuta) |
5:50 |
6:20 |
7:00 |
6:10 |
6:40 |
7:10 |
6:20 |
6:50 |
7:20 |
Zrychlený přesun na 5 km (minuta) |
26 |
27 |
28 |
28 |
30 |
32 |
30 |
32 |
35 |
Tab. 5: Normy pro hodnocení tělesné přípravy – rozšiřující testy
Disciplína |
Složky organizačních celků typu A |
Složky organizačních celků typu B |
||||
1 |
2 |
3 |
1 |
2 |
3 |
|
Boj zblízka |
Hodnocení – viz. poznámka |
Hodnocení – viz. poznámka |
||||
Vojenské lezení |
Hodnocení – viz. poznámka |
Hodnocení – viz. poznámka |
||||
Vojenské plavání |
Hodnocení – viz. poznámka |
Hodnocení – viz. poznámka |
||||
Pěší přesun na 20 km, (hodina) |
4:00 |
4:30 |
5:00 |
4:20 |
4:50 |
5:30 |
Překonání překážkové dráhy NATO (minuta) |
4:00 |
4:30 |
5:00 |
4:15 |
4:45 |
5:10 |
Poznámka:
Kontrolní testy, které nejsou přímo měřitelné v mezinárodní soustavě jednotek se hodnotí podle těchto kritérií:
- u pěšího přesunu je nesená zátěž 20 kg.
- výtečně (1), byl-li úkol proveden technicky správně a v požadovaném tempu,
- dobře (2), byl-li úkol proveden technicky správně, ale v nesprávném tempu, nebo byl-li proveden v požadovaném tempu, avšak s nepatrnými chybami v technice cvičení,
- vyhovující (3), byl-li úkol proveden, avšak s většími chybami,
- nevyhovující (4), nebyl-li úkol proveden vůbec nebo byl proveden nesprávně
Disciplína |
Složky organizačních celků typu C |
||
1 |
2 |
3 |
|
Pěší přesun na 15 km (hodina) |
4:00 |
4:30 |
5:00 |
Člunkový běh 4 x 10 m (vteřina) |
15 |
20 |
25 |
Hod granátem na cíl podle PD (zásah) |
1. |
2. |
20 m |
Poznámka:
- u pěšího přesunu je nesená zátěž 10 kg
Závěr
Přijetí nového normativního výnosu pro služební tělesnou výchovu nebylo jednoduché. Nejen proto, že byl mnohokrát přepracováván a v průběhu jeho zrodu se mnohokrát měnila legislativa, ale především proto, že i uvnitř odborných kruhů se střetávaly často protichůdné názory. Konečný produkt je výsledkem většinové shody a nedomnívám se, že by staronový pohled na tělesnou zdatnost měl být pro profesionální vojáky problémem. Málokdo ve společnosti má takovou atraktivní výsadu, že by mohl v pracovní době pečovat o vlastní tělesnou výkonnost potažmo zdatnost, prostřednictvím jemu vyhovujících pohybových aktivit. Pravidelné pohybové aktivity za dodržení zásad sportovního tréninku [5] jsou tou nejlepší cestou, jak bez stresu zvládnout požadavky a rozvíjet výkonově i zdravotně orientovanou tělesnou zdatnost. Limity pro splnění výročního přezkoušení se víceméně vracejí na úroveň požadavků plněných před rokem 2000 a variabilní profesní přezkoušení víceméně kopíruje vojenský výcvik. Tedy zase nic, co by při pravidelném výcviku a tréninku mělo být nedosažitelné. Záměrem nového normativního výnosu není „likvidace“ nebo zdravotní újma vojáků, ale zajištění skutečného vzestupu tělesné zdatnosti a výkonnosti vojáků profesionální armády České republiky v intencích požadavků velitelů, kteří působili nebo působí v zahraničních operacích.
Literatura:
[1] PETERA, L.Hodnocení a ovlivňování tělesné zdatnosti vojáků profesionální Armády České republiky. Kandidátská dizertační práce, Praha: FTVS UK, 1993.
[2] Tělesná příprava vojenského profesionála. Závěrečná zpráva vědeckého úkolu č. 217v05-22, Brno, VA Brno 1997.
[3] BUNC, V. A simple method for estimating aerobic fitness. Ergonomics, vol 37, no. 1. 1994.
[4] GEDDIE, J. NATO Soldier Target Audience Description. RTO-TR-22. 2000.
[5] DOVALIL, J. & PERIČ, T. Sportovní trénink. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2118-7.