- ročník: 2019
- číslo: 3
- typ článku: Přehledový / Peer-reviewed
The paper deals with the professional development of cyber security corps. In the introduction the individual elements that are active in cyber security are described. Strategic analysis of the education is carried out to define the initial state. The main part of the paper is devoted to the design of the education system. The individual elements are defined in the paper, and the model of relationships between these elements is shaped. The attachment contains complete set of topics and their classification into the strands to fulfil the profile of the cyber security expert.
Read more: Analysis and model of Cyber security corps professional development
- ročník: 2019
- číslo: 3
- typ článku: Přehledový / Peer-reviewed
Článek se zabývá problematikou přípravy odborníků v oblasti kybernetické bezpečnosti. V úvodu jsou popsány jednotlivé prvky, které působí v oblasti kybernetické bezpečnosti. Dále je provedena strategická analýza popisující východiska v oblasti vzdělávání. Stěžejní část práce je věnována návrhu systému vzdělávání. V práci jsou definovány jednotlivé prvky a je vytvořen model vztahů těchto prvků. V příloze je uveden kompletní výčet témat a jejich rozčlenění dle úrovní znalostí pro specialistu kybernetické bezpečnosti.
Read more: Analýza a model systému přípravy odborníků kybernetické obrany (2)
- ročník: 2023
- číslo: 2
- typ článku: Vědecký / Research
The purpose of the article is to present a situational analysis of the education and training system in the field of security in the Republic of Bulgaria in 2021, in which internal and external threats, strengths and weaknesses, problem areas and possible solutions will be highlighted. The subject of the article is the education and training system, as the specific subject is the education and training system in the field of security in the Republic of Bulgaria.
- ročník: 2019
- číslo: 2
- typ článku: Přehledový / Peer-reviewed
The article discusses the history and present state of instruction in the Arabic language in the Armed Forces of the United States and the United Kingdom within the context of their engagement in the Middle East. The analysis of the evolution of institutions tasked with Arabic language instruction since the end of the World War II mainly addresses the issues of fast language-capacity building and the cooperation between the Armed Forces and the academic sector. The main issue in state-organized instruction in non-standard languages is a discrepancy between the required long-term nature of building of linguistic capacities and an immediate need of states addressing new regional challenges requiring a specific knowledge of new languages.
Read more: Arabic for the Purposes of the Armed Forces in the United States and the United Kingdom
- ročník: 2012
- číslo: 1
- typ článku: Ostatní / Other
Podpisem Boloňské deklarace v r. 1999 se čelní představitelé 29 evropských zemí zavázali vybudovat evropský prostor vysokoškolského vzdělávání, který by umožnil studovat a pracovat v cizích zemích. Existující mobilita napříč Evropou podporuje mnohojazyčnost a napomáhá lépe pochopit a respektovat tradice evropské jazykové rozmanitosti. V rámci internacionalizace je na vysokých školách pozornost zaměřena na mobilitu studentů, což vede ke snahám vyučovat studijní programy v anglickém jazyce. Internacionalizace se tak vlastně stává kontraproduktivní, neboť je omezována nabídka studia dalších cizích jazyků. Prezentované údaje o výuce jazyků v ČR, o nichž pojednává tento článek, byly získány dotazníkovým šetřením na jazykových pracovištích v textu uváděných fakult v lednu a únoru 2011. Pozornost je věnována výuce ruského jazyka na Univerzitě obrany.